Wednesday, December 10, 2008

permasalahan hukuman sebat di mahkamah syariah

BAB SATU

1.1. Pendahuluan

Secara umumnya, jenayah adalah perbuatan jahat yang ditegah oleh syarak melakukannya sama ada mengenai nyawa, tubuh badan, harta benda, maruah, akidah, penderhakaan kepada Allah, melakukan kerosakkan dimuka bumi dan lain-lain lagi. Kesalahan jenayah boleh dibahagikan kepada hudud, qisas atau diat dan ta’zir. Kesalahan- kesalahan ini apabila sabit dilakukan boleh dijatuhi hukuman yang setimpal oleh mahkamah mengikut kesalahan dilakukan.

Hudud dan qisas adalah jenis hukuman yang tidak boleh dipinda sama ada oleh hakim atau pemerintah kerana bentuk hukumannya telah ditetapkan oleh syarak dan dilaksanakan bagi tujuan menjaga hak Allah dan individu. Bagi keadaan tertentu dalam kesalahan hudud dan qisas, hukuman ta’zir boleh dikenakan apabila yang dilakukan tidak memenuhi syarat-syarat. Ta’zir adalah jenis hukuman yang boleh ditentukan oleh pemerintah tentang jenis dan kadarnya dan mahkamah boleh menentukan bentuk hukuman bagi kesalahan yang tidak ditetapkan oleh syarak iaitu hadd atau kaffarah supaya membolehkan pemerintah menyediakan undang-undang untuk menjaga maslahat umum yang mungkin berbeza, bergantung kepada keadaan masa dan tempat.

Hukuman ta’zir boleh diadakan dalam berbagai bentuk sama ada ringan atau berat seperti amaran, celaan atau hukuman yang mengenai tubuh badan seperti penjara,sebat sehingga hukum bunuh dan hukuman ta’zir juga terserah kepada hakim untuk menjatuhkan hukuman yang setimpal dengan jenayah yang dilakukan.Hukuman ta’zir adalah denda, penjara dan sebat. Mengenai dengan hukuman ke atas kesalahan-kesalahan jenayah islam, enakmen Jenayah Syariah memperuntukkan hukuman ta’zir dan bukan hukuman haddf walaupun di antara kesalahan-kesalahan yang boleh membawa hukuman had.

Bidang kuasa Mahkamah Syariah untuk hukuman kealahan ta’zir tertakluk kepada Akta Mahkamah Syariah ( Bidang kuasa Jenayah) 1965 dan Akta Mahkamah Syariah ( Bidang kuasa jenayah ) ( Pindaan) 1984 yang memperuntukkan hukuman penjara sehingga tiga tahun ataub denda tidak melebihi lima ribu ribu ringgit atau sebatn tidak melebihi enam rotan atau kombinasi mana-man hukuman tersebut.

Di Mahkamah Syariah pada hari ini, kebiasaan hukuman ke atas kesalahan- kesalahan ta’zir yang dijalankan adalah hukuman denda sahaja sedangkan jenis hukuman ta’zir yang dianjurkan oleh islam adalah penjara dan sebatan termasuk denda. Hukuman sebat adalah antara jenis hukuman yang diperuntukkan dalam Enakmen Kanun Kesalahan Jenayah Syariah. Akan tetapi hukuman sebat boleh dikatakan belum dijalankan di Mahkamah Syariah walaupun peruntukkan mengenai hukuman sebat telah ada sejak pindaan kepada Akta Mahkamah Syariah ( Bidang kuasa Jenayah ) ( Pindaan) 1984.

Pada umumnya hukuman yang ditetapkan ke atas kesalahan-kesalahan yang diperuntukkan dalam Enakmen Kanun Jenayah Syariah adalah didahulukan dengan denda atau hukuman maliyah dan bukan badaniyah yang mana mendorong hakim-hakim di Mahkamah Syariah untuk lebih cenderung menghukum seseorang pesalah dengan hukuman denda sahaja, seolah-olah tiada peruntukkan lain.

Maka disini, timbullah banyak permasalahan bagi perlaksanaan hukuman sebat di Mahkamah Syariah kerana hakim-hakim di Mahkamah Syariah itu sendiri lebih cenderung menghukum seseorang pesalah dengan hukuman denda sahaja, seolah-olah tiada peruntukkan lain. Jadi, permasalahan perlaksanaan hukuman sebat di Mahkamah Syariah akan kami buat dalam kerja kursus ini.


1.2. Sejarah Perlaksanaan Hukuman Sebat Di Malaysia

Perlaksanaan hukuman sebat di Malaysia terutamanya di Mahkamah Syariah yang mana boleh merujuk pada zaman dahulu iaitu zaman Kesultanan Melayu Melaka yang mana pada masa itu semua undang-undang yang melibatkan kesalahan jenayah islam telah dikanunkan. Kandungan undang-undang yang t dikanunkan tersebut adalah tentang Undang-undang Jenayah, Acara Jenayah dan Keterangan dan Undang-undang Kontrak dan Tort. Pada masa itu juga perlaksanaan undang-undang jenayah islam seperti yang ditetapkan oleh islam iaitu hudud, qisas dan ta’zir dapat dijalankan dengan sepenuhnya sepertimana dalam Hukum Kanun Melaka 7.2. menyatakan hukuman ke atas pencuri yang mana sesorang pesalah yang mencuri akan dipotong tangan.

Di sini juga, boleh merujuk kepada zaman kedatangan British. Semasa kedatangan British, Enakmen Jenayah Syariah tidak lagi berkuatkuasa kerana demi sedikit dan secara beransur- ansur prinsip undang- undang Inggeris dimasukkan ke dalam sistem pentadbiran, perundangan dan kehakiman sehingga peruntukkan undang-undang jenayah islam adalah terhad dan di perjelaskan dalam Perlembagaan Persekutuan yang mana diperuntukkan dalam Jadual ke- Sembilan Senarai II Negeri. Jadual tersebut memperuntukkan bahawa bidang kuasa Mahkamah Syariah untuk menjatuhkan hukuman ke atas kesalahan jenayah Islam adalah terhad. Iaitu penjara tidak melebihi 3 tahun, denda tidak melebihi 5,000 ringgit dan sebat tidak melebihi 6 kali sebatan.

Maka disini, kita dapat lihat bahawa perlaksanaan hukuman sebat telah di jalankan sejak zaman dahulu lagi iaitu zaman kesultanan Melayu Melaka lagi yang mana telah menjalankan hukuman jenayah islam yang ditetapkan oleh Islam. Iaitu hudud, qisas dan ta’zir. Kerana daripada itu, hukuman sebat adalah sebahagian daripada hukuman ta’zir.

Selepas kedatangan penjajah British, undang-undang jenayah islam yang telah ditetapkan oleh islam telah diterhadkan. Yang mana hukuman hudud dan qisas dimasukkan dalam sebahagian hukuman ta’zir untuk jenayah islam. Dan juga hukuman ta’zir telah diterhadkan sepertimana telah diperuntukkan oleh perlembagaan persekutuan iaitu 3 tahun penjara, 5 ribu denda dan 6 kali sebatan untuk kesalahan jenayah islam yang kecil sahaja. Iaitu khalwat.


1.3. Definisi Sebat

1.3.1. Dari segi bahasa

Iaitu Jalada yang bererti pukulan dengan cemeti iaitu hukuman sebat untuk orang yang melakukan kesalahan. Ia adalah pukulan yang menggunakan rotan untuk mendidik. [1] Selain itu, Jalada iaitu hukuman sebat yang bermaksud pukulan atau hentakan dari rotan di kepala atau perutnya. Mijlad ialah tangan yang menampar muka. Jalada pula bermaksud kental, kesabaran tau keras hati.[2]

Dalam Kamus Bahasa Arab[3] sebat bermaksud pukulan dengan pedang atau cemeti atau dengan menggunakan kulit. Menurut Eksiklopedia Fiqh[4], sebat dari segi bahasa ialah pukulan menggunakan cemeti.

Definisi hukuman menurut Kamus Dewan ialah penderitaan dan sebagainya yang dikenakan ke atas orang yang melakukan kesalahan melanggar undang-undang atau keputusan yang dibuat oleh Tuhan, hakim, kerajaan dan sebagainya.[5] Menurut Kamus Besar Bahasa Melayu Utusan[6], pula hukuman dibahagikan kepada 6 definisi iaitu:

i-Pertimbangan yang dibuat oleh hakim dalam mahkamah, keputusan, ketentuan dan ketetapan hakim.

ii- Ganjaran atau bahasa.

iii- Aniaya, deraan atau seksaan.

iv- Pengajaran, pukulan untuk mengerjakan seseorang.

v- Denda atau deraan tidak boleh keluar rumah.

vi- Penderitaan.

Definisi sebat menurut Kamus Besar Melayu Utusan[7] ialah pukulan dengan menggunakan rotan, memiat, belasah, sesah atau bedal.

1.3.2 Sebat dari segi istilah:

Sebat dari segi istilah pula bermaksud seseorang memukul menggunakan cemeti atau pedang ketika melaksanakan hukuman keatas orang yang melakukan kekejaman dan kekerasan terhadap individu lain.[8] Sebat juga beerti memukul dengan rotan sebagaimana yang diperintahkan oleh pemerintah.[9] Selain itu, sebat mempunyai makna yang sama menurut bahasa iaitu pukulan dengan cemeti( rotan).

Hukuman sebat adalah hukuman yang telah ditetapkan. Pemerintah tiada kuasa untuk mengurangkan atau menambah hukuman tersebut kerana sebab-sebab tertentu atau keadaan-keadaan tertentu. Dia juga tidak boleh menggantikan hukuman itu dengan hukuman yang lain kerana dia tidak berhak untuk memberi keampunan atau keringanan terhadap hukuman yang dijatuhkamn.[10] Ia juga adalah satu pukulan dengan menggunakan cemeti atau cambul yang tidak member kesan ditubuhnya.[11]

1.4 Syarat –Syarat Perlaksanaan Hukuman Sebat.

1.4.1 Syarat-Syarat Pesalah

1.4.1.1Bagi Kesalahan Zina.

i-Baligh. Seseorang yang belum baligh tidak dilaksanakan hukuman had keatasnya.
ii-Berakal. Tidak dilakasanakan hukuman bagi penzina yang gila.
iii-Muslim. Menurut Mazhab Maliki, penzina haruslah seorang Muslim.
iv-Tiada paksaan. Melakukan dengan keinginannyasendiri tanpa dipengaruhi oleh Sesiapa.
v- Seorang manusia. Pasangan bagi penzina itu adalah seorang manusia lelaki atau perempuan bukan dengan seekor binatang.

vi- Dewasa. Penzina perempuan yang mampu disetubuhi. Jika seorang yang masih kecil dan tidak mampu disetubuhi, maka lelaki dan perempuan tersebut tidak dikenakan hukuman.
vii- Bukan Shubhah. Tiada Shubhah didalam persabitan yang berlaku.
vii- Mengetahui Hukum. Oarang yang melakukan zina mengetahui hukum perbuatan tersebut adalah haram.
ix- Bukan orang kafir yang hadap di bawah pemerintahan orang islam.
x- Masih hidup. Penzina perempuan masih hidup ketika berlakunya zina.[12]

1.4.1.2Syarat-Syarat Pesalah Bagi Kesalahan Meminum Arak.

i-Mukallaf. Tidak dikenakan hukuman terhadap kanak-kanak dan orabg gila. Sebagaimana dalam ibadat, hanya diwajibkan kepada mukallaf sahaja. Ini kerana hudud adalah menjaga hak Allah.
ii- Dengan kerelaan. Pesalah berkenaan meminum arak adalah dengan kehendaknya sendiri. Apabila seseorang itu dipaksa meminum arak, hukuman tidak boleh dilaksanakan terhadapnya.
iii- Mengetahui hukum. Peminum arak hendaklah mengetahui apa yang diminumnya itu boleh memabukkan dan membawa mudarat kepadanya. Sekiranya ia jahil, maka ia tidak dihukum.[13]
1.4.2 Syarat Penyebat.

Ulama telah bersepakat bahawa penyebat adalah seorang imam ( pemerintah) atau naibnya kerana had itu ialah hak Allah yang disyariatkan untuk kepentingan umum dan diijtihadkan. Hukuman tersebut tidak boleh dijalankan oleh orang tidak berpengetahuan mengenainya tetapi mestilah dijalankan oleh orang yang dilantik oleh orang ramai untuk memimpin sesebuah negara yang sudah tentu berpengetahuan luas dalam semua bidang.[14]

Apabila hukuman tersebut diserahkan kepada timbalan pemerintah, pemerintah tidak disyariatkan untuk hadir ke majlis penghukuman tersebut kerana Rasullah pada kebiasaanya tidak hadir. Tetapi keizinanya pemerintah wajib sebelum sesuatu hukuman dijalankan sebagaimana dilakukan pada zaman Rasullah dan zaman sahabat.[15]

1.4.3 Kedudukan Pesalah.

Jumhur Ulama telah bersepakat bahawa kedudukan pesalah ketika dijalankan hukuman adalah berdiri bagi pesalah lelaki. Pendapat Imam Abu Hanifah, Imam Shafi’ie dan Imam Ahmad pula mengatakan, jika pesalah itu seorang perempuan ia hendaklah duduk kerana lebih terpelihara auratnya.[16] Apabila pesalah tidak berhenti bergerak atau tidak bersabar ketika hukuman dijalankan, ia boleh diikat pada tiang atau memegangnya, ia adalah pendapat Imam Malik.[17]

1.4.4 Keadaan Pakaian Pesalah.

Pesalah lelaki atau perempuan tidak akan ditelanjangkan supaya tidak terdedah aurat mereka.[18] Sekiranya pakaian yang dipakai tebal dan menyebabkan pesalah tidak berasa sakit dengan pukulan tersebut, maka hendaklah ditukar dengan pakaian yang lebih nipis.[19] Imam Malikl Dan Imam Abu Hanifah mengatakan bahawa pesalah tidak berpakaian kecuali pakaian yang menutup auratnya sahaja. Manakala Imam Shafi’e dan Imam Ahmad mengatakan pesalah akan memakai pakaian sama ada baju kemeja, baju berbulu atau baju yang labuh.[20]


1.4.5 Alat Yang Digunakan.

Alat yang digunakan adalah cemeti ( Rotan). Cemeti bukan dari cemeti yang basah dan cemeti yang pecah atau bercabang. Jika menggunakan cemeti yang pecah atau bercabang, sebatan akan dikira mengikut bilangan cabang-cabang yang ada pada cemeti itu.[21]



1.4.6 Cara Menyebat Pesalah.

Ahli Fiqh telah bersepakat bahawa cara menyebat pesalah ialah dengan pukulan yang sederhana, tidak terlalu lembut atau kuat. Penyebat tidak mengangkat tangannya hingga melebihi kepala sehingga menampakkan ketiak kerana akan menyebabkan pukulan tersebut menjadi terlalu kuat dan akan memudaratkan pesalah.[22]

1.4.7 Anggota Yang Dikenakan Hukuman.

Ahli Fiqh telah bersepakat anggota yang tidak dipukul ketika hukuman dijalankan ialah muka dan kemaluan.[23] Sebagaimana Hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A.:

عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: إذا قاتل أحدكم فليجتنب الوجه..

Maksudnya:
“ Apabila memukul salah seorang dari kamu maka jauhilah mukanya.”

Dan begitu juga pada kepala kerana dikuatiri akan membawa kemudaratan kepada pesalah. Imam Abu Hanifah, Imam Ahmad Dan Abu Yusof berpandangan bahawa apabila ingin memukul di kepala, pukullah sekali sahaja. Mazhab Imam Ahmad pula mengatakan bahawa jauhilah bahagian perut. Manakala, Mazhab Hanafi mengatakan jauhilah bahagian-bahagian yang boleh membahayakan nyawa.[24] Apabila di pukul di bahagian kemaluan pesalah, maka ia boleh membawa maut. Muka adalah tempat yang terhimpun segala kebaikan dan kecantikan. Tidak boleh mengenakan hukuman pada satu anggota sahaja kerana ia akan merosakkan atau mengoyakkan anggota badan.[25]

1.4.8 Tempat Perlaksanaan.

Menurut Ulama Mazhab Hanafi dan Hanbali, hukuman hendaklah dilakukan secara terbuka yang ditonton oleh orang ramai.[26] Sebagaimana Firman Allah S.W.T:


Maksudnya:
2. Perempuan yang berzina dan laki-laki yang berzina, Maka deralah tiap-tiap seorang dari keduanya seratus dali dera, dan janganlah belas kasihan kepada keduanya mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah, dan hari akhirat, dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan oleh sekumpulan orang-orang yang beriman. ( Surah An Nur : Ayat 2 )

Hukuman ini dijalankan di kawasan terbuka sebagaimana hukuman rejam dijalankan. Tujuannya adalah untuk menginsafkan sesiap yang hadir untuk melihat hukuman tersebut dijalankan dan mendidik mereka supaya tidak melakukan kesalahan yang sama. Ketika perlaksanaan hukuman memadai seorang sahaja penyebat yang menjalankan hukuman. Tetapi berbeza pada bilangan yang hadir untuk menyaksikan hukuman. Ulama Shafie dan Maliki mengelakkan orang ramai hadir menyaksikan perlaksanaan hukuman sekurang-kurangnya seramai empat orang.[27]


1.4.9 Keadaan Cuaca.

Keadaan cuaca ketika menjalankan hukuman tidak terlalu panas dan tidak terlau sejuk. Sekiranya cuaca terlalu panas atau sejuk, maka hukuman akan ditangguhkan sehingga keadaan cuaca sesuai untuk menjalankan hukuman. Ia telah disepakati oleh Ahli Fiqh. Apabila menjalankan hukuman ketika cuaca terlalu panas atau sejuk, ditakuti penyebat akan menjalankan hukuman tanpa mematuhi syarat-syarat yang telah di tetapkan.[28]

2.1 Pendahuluan

Islam telah mengajar manusia tentang balasan dosa dan pahala atau syurga dan neraka untuk mencegah mereka daripada melakukan kejahatan dan menggalakkan mereka mereka memperbanyakkan kebaikkan. Di kalangan manusia terdapat segelintir yang masih melakukan kejahatan tanpa menghiraukan balasan akhirat tadi. Justeru, undang-undang atau hukuman diperlukan untuk menghukum dan mengajar manusia yang degil supaya tidak melakukan jenayah dan dapat memberi pengajaran kepada masyarakat.

Hukuman dalam Islam terbahagi kepada dua bahagian. Bahagian pertama ialah hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah s.w.t. iaitu hudud, qisas, diat dan kaffarah. Bahagian kedua ialah hukuman yang tidak ditetapkan oleh Allah s.w.t tetapi diserahkan kepada budi bicara pemerintah dan hakim untuk dilaksanakan berdasarkan diri pesalah, keseriusan jenayah dan sebagainya. Bahagian ini dinamakan bahagian ta’zir. Ta’zir pula mempunyai banyak bahagian antaranya hukuman sebat yang akan diperbincangkan tentang permasalahan pelaksanaan hukuman sebat di Mahkamah Syariah.


1.2 Masalah Pelaksanaan Hukuman Sebat di Mahkamah Syariah

Pelaksanaan hukuman sebat di Malaysia bukanlah menjadi suatu perkara yang asing dalam penghakiman di mahkamah sivil tetapi ia menjadi suatu hukuman yang aneh dalam penghakiman di Mahkamah Syariah walaupun peruntukan sebatan telah diberi kuasa oleh Perlembagaan Persekutuan iaitu tidak melebihi enam sebatan dan telah diperuntukkan oleh enekmen negeri-negeri mengikut kesalahan-kesalahan yang telah dilakukan oleh pesalah. Hukuman sebat tergolong dalam kesalahan-kesalahan ta’zir yang telah disyariatkan dalam al-Quran, hadis dan ijma’. Firman Allah s.w.t. :

Maksudnya:

Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebagian dari harta mereka. Maka wanita yang solehah, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri [289] ketika suaminya tidak ada, oleh kerana Allah telah memelihara (mereka) [290]. Wanita-wanita yang kamu kuatirkan nusyuznya [291], Maka nasihatilah mereka dan pisahkanlah mereka di tempat tidur mereka, dan pukullah mereka. Kemudian jika mereka mentaatimu, Maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkannya [292]. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha besar.

[289] Maksudnya: tidak berlaku curang serta memelihara rahsia dan harta suaminya.

[290] Maksudnya: Allah telah mewajibkan kepada suami untuk mempergauli isterinya dengan baik.

[291] Nusyuz: iaitu meninggalkan kewajipan bersuami isteri. nusyuz dari pihak isteri seperti meninggalkan rumah tanpa izin suaminya.

[292] Maksudnya: untuk memberi pengajaran kepada isteri yang dikuatirkan pembangkangannya haruslah mula-mula diberi nasihat, bila nasihat tidak bermanfaat barulah dipisahkan dari tempat tidur mereka, bila tidak bermanfaat juga barulah dibolehkan memukul mereka dengan pukulan yang tidak meninggalkan bekas. bila cara pertama telah ada manfaatnya janganlah dijalankan cara yang lain dan seterusnya.

Walaupun Islam mensyaraitkan hukuman sebat dalam menjatuhkan hukuman terhadap pesalah-pesalah jenayah. Namun, terdapat masalah-masalah dalam melaksanakan hukuman itu di Mahkamah Syariah di Malaysia. Masalah-masalah tersebut dapat dilihat daripada dua aspek iaitu aspek Undang-undang di Malaysia dan aspek pelaksanaannya.

Pada aspek Undang-undang di Malaysia, satu faktor utama yang dapat dilihat iaitu perbezaan antara undang-undang sivil dan undang-undang jenayah Islam yang mana undang-undang sivil memperuntukkan bahawa 3 kategori ini tidak boleh dikenakan hukuman sebat iaitu lelaki yang berusia lebih 50 tahun ke atas, wanita dan pesalah yang telah dikenakan hukuman gantung sampai mati manakala Enekmen Jenayah Syariah pula ada memperuntukkan bahawa wanita juga boleh dikenakan hukuman sebat. Antara seksyen yang memperuntukan hukuman sebat itu adalah seksyen 23(1) iaitu perempuan yang melacurkan dirinya.

Kekurangan peruntukan di dalam enekmen sebagai contoh Enekmen Jenayah Syariah (Negeri Selangor) 2003 juga merupakan faktor kesukaran dalam merealisasikan hukuman sebat. Dalam enekmen ini hanya 7 seksyen sahaja yang telah diperuntukan bagi hukuman sebat daripada 37 seksyen berkenaan kesalahan jenayah di Mahkamah Syariah.

Kelonggaran perincian dalam menggubal enekmen jenayah ini menjadi penyebab utama dalam memperuntukan hukuman sebat pada kesalahan-kesalahan yang patut dan perlu kepada pelaksanaan hukuman sebat dalam kesalahan-kesalahan yang memerlukannya seperti kesalahan berhubung dengan ajaran sesat.

Peruntukan-peruntukan itu ialah; seksyen 11 berkenaan memusnahkan, merosakkan atau mencemarkan masjid, surau atau tempat beribadat dengan niat mempersendakannya, seksyen 22 memperuntukkan tentang kesalahan perilaku sumbang mahram, seksyen 23 (1) berkenaan perempuan melacurkan diri, seksyen 23 (2) berkenaan dengan orang yang melacurkan orang lain, seksyen 24 berhubung kesalahan mencukari, seksyen 25 pula, lalaki bersetubuh dengan bukan isterinya subseksyen (2) berkenaan perempuan bersetubuh dengan bukan suaminya, seksyen 26 memperuntukkan tentang kesalahan orang yang telah bersedia untuk melakukan persetubuhan luar nikah dan seksyen 28 berkenaan dengan persetubuhan luar tabi’i. Semua kesalahan berkenaan yang dinyatakan di atas boleh dihukumkan dengan 3 tahun penjara, denda 5 ribu ringgit dan 6 sebatan.

Walaupun peruntukkan hukuman sebat telah diperuntukkan tetapi ia masih belum dapat menyadarkan masyarakat kerana peningkatan kes-kes berkenaan kesalahan jenayah syariah makin meningkat. Dengan ini, skop dan bidang kuasa hakim dalam mengenakan hukuman sebat kepada pesalah jenayah syariah adalah sempit dan terbatas.

Aspek pelaksanaan hukuman sebat pula dapatlah dilihat kepada peranan hakim dalam menjatuhkan hukuman sebat kepada pesalah-pesalah jenayah syariah. Berhubung dengan peranan hakim, dapat dilihat bahawa hakim tidak menjatuhkan hukuman sebat kepada pesalah jenayah syariah tetapi hanya menjatuhkan hukuman denda atau penjara sahaja. Ini mungkin disebabkan percanggahan antara hukum syara dengan undang-undang Malaysia dalam melaksanakan hukuman itu.

Aspek kepakaran dalam melakukan hukuman sebat telah menjadi tanda tanya yang mana, sekiranya pesalah jenayah syariah telah djatuhkan hukuman sebat, adkah cara menyebat itu mengikut hukum syara atau pun berlandaskan undang-undang sivil? Kepakaran dalam melaksanakan hukuman itu di penjara adalah tidak wujud kerana dalam penjara, pelaksanaan hukuman sebat hanya berlandaskan undang-undang sivil.

Permasalahan yang seterusnya dapatlah dilihat kepada penghakiman. Sekiranya hakim menjatuhkan hukuman sebat tanpa mengkombinasi hukuman itu dengan memenjarakan pesalah itu, bagaimanakah hukuman itu hendak dilaksanakan? Sedangkan hukuman sebat hanya boleh dilakukan di dalam penjara sahaja, ini telah bertentangan dengan hukum syara yang mana hukuman sebat mestilah dilakukan di khalayak ramai dengan tidak mencederakan pesalah itu. Ini bertentangan dengan pelaksana hukuman sebat di penjara yang mana hukuman ini tidak mempunyai cara menyebat yang khusus dan tidak bertentangan syara.

Dengan ini, hakim mestilah menjatuhkan hukuman sebat dengan mengkombinasi hukuman itu dengan pemenjaraan. Tetapi, sekiranya hakim menjatuhkan hukuman penjara walaupun sahari, pesalah itu telah di anggap sebagai banduan. Status pesalah itu hendaklah di ambil kira dalam penghakiman kerana seseorang yang telah di anggap sebagai banduan, dia mungkin akan dipecat dalam pekerjaan sekiranya pesalah itu adalah penjawat awam.

Aspek yang seterusnya dapatlah dilihat kepada semasa pelaksanaan hukuman sebat apabila berlaku di penjara yang tidak mempunyai kepakaran mengikut hukum syara. Kawasan pukulan apabila menyebat pesalah adalah pada badan pesalah bukannya pada punggung seperti yang dikenakan kepada pesalah undang-undang sivil. Ini telah bertentangan dengan hukum syara.

Pelaksanaan hukuman sebat di Mahkamah Syariah amatlah perlu kerana pada hari ini, peningkatan kes-kes berkenaan dengan jenayah syariah semakin meningkat. Bagi menyedarkan masyarakat, hukuman ini amatlah patut dan perlu dilaksanakan mengikut ajaran Islam yang sebenar. Pindaan enekmen-enekmen mahupun akta (bidang kuasa Mahkamah Syariah) mestilah dilakukan supaya hukuman sebat di Mahkamah Syariah dapat direalisasikan seperti yang dituntut oleh syara.

No comments:

Post a Comment

SESIAPA YANG LEBIH ARIF TENTANG BIDANG INI, TOLONG BAGI TEGURAN YANG MEMBINA, APA YANG DITULIS HANYALAH PENDAPAT SAYA SAHAJA.
WALLAHU'ALAM